Müge ve Tatilin Son Günü

Evet..... Sonunda tatil bitti. Tüm arkadaşlarımın uzun olduğuna inandıkları ve sürekli kıskançlıkla laf soktukları tatil sona eriyor. Bugün tatilin son günü. Yarın iş başlıyor. Uluslararası Dunn&Dunn Öğrenme Stilleri Konferansı da yarın başlıyor. 5 gün konferansta olacağım. Çok heyecanlıyım. "Rita Dunn, Kenneth Dunn, Marie Corbo; Öğrenme stili modeli, Bilişsel stiller ve beyin biçimi. 21 stil içine yerleştiriyor. Her öğrencinin stilini öğrenmek ve faaliyetleri buna göre düzenlemek. Öğrencinin değişik uyaranlara verdiği tepkilere dayanıyor. Rita ve Kenneth Dunn’ların öğrenme stili okullarda uygulama yollarını da göstermesi açısından diğerlerinden etkili. Burada öğrenciyi, öğretmeni, öğretim malzemesini, sınıf ortamının düzenlenmesini, materyal ve malzemeyi vs düzenlemek mümkün. Her bireyin kendine has ve biricik biyolojik ve gelişimsel özellikleri vardır. Bu da kişinin bilgi ve beceri öğrenme yolunu etkiler. Öğrencilerin birbirlerinden farklı olarak öğrendiğini bütün eğitimciler kabul etmektedir. Eğer öğrenme ortamı öğrencinin öğrenme özelliklerine göre düzenlenirse, öğrenmenin kalitesi ve miktarı artmaktadır. Dunn’ların öğrenme stilleri modeli iki temel üzerine kuruluyor: bilişsel stiller ve beyin bölümlemesi. Bilişsel stillerde kavram oluşturmada kişinin düşünme biçimi ve alan bağımlılığına bakılıyor. Kişinin düşünme biçimi düşüncesiz (impulsive) uçtan düşünceli (reflective) uca doğru bir uzam içinde yer alır. Alan bağımlı ve bağımsızlığı da global ve analitik düşünme biçimleriyle ilgilidir. Bunlar da iki zıt kutup oluştururlar. Bir uçta bütüncül düşünmeye sahip olanlar bütünün perçaları arasındaki ilişkilere bakarlar (holistic) ve eşzamanlı (simultaneous) düşünürler. Analizci düşünürler de bilgiyi sırayla ve parça parça alırlar. Rita Dunn okullarda başarısız öğrencilerin öğrenme tercihlerini (preferences) araştırırken Öğrenme Stili Envanterini (Learning Style Inventory) geliştirdi. Daha sonra da Okuma Stili Envanterini geliştirdi. 3-12 yaşları arasındaki öğrenciler için. 3-4 yaşındaki çocuklar soruları “doğru” veya “yanlış” olarak cevaplandırıyor. 5-12 yaş arasındakiler de Likert tipi ölçekle cevaplandırılır. Kişilerin anket sorularına “derhal” (immediate) tepki vermeleri istenir, düşünmemeli. Hemen o soruyu geçmeli, sonra boş bıraktıklarına geri dönüp gene derhal cevap vermeli. Cevaplandırma 20-30 dakika içinde bitmeli. Anketten elde edilen puan 0-80 arasında yer alır. 60 puandan yukarı olanlar yüksek tercih, 40’tan düşük puanlar da düşük tercihtir. 40-60 arası puanlar bir tercih belirtmiyor. Aynı konuda birbirine benzer sorular çeşitli yerlere dağıtılmış. Ölçümün geçerli olması için aynı konudaki sorolara verilen cevaplar %70’dan fazla tutarlı olması gerek. Bunun altına düşerse, öğretmen bu anlamsızlığı öğrenciyle konuşmalı ve anketi yeniden vermeli. Ayrıca öğretmen öğrencisiyle onun öğrenme stili üzerinde konuşmalı, ayrıntıları öğrenmeli. Anket birkaç kez uygulanıp benzer sonuçlar alınca kesinleşmeli. Anket bilgisayar programları tarafından değerlendiriliyor. 1980’li yıllarda Ortaokul Müdürleri Milli Derneği (National Association of Secondary School Principals, NASSP) tarafından da bir öğrenme stili envanteri geliştirildi. Bu çalışma dört kategoride 23 elemandan oluşuyordu. 1. Bilişsel/bilgi işleme elemanları: uzaysal, analitik, sıralı işleme, hafıza, anında işleme, ince farkları ayırt etme ve sözel-uzaysal. 2. Çalışma tercihleri: hareket, beden duruşu, sebat, ses, öğleden sonra çalışma zamanı, ışıklandırma. 3. Algısal tepkiler: görsel, duygulandırıcı ve işitsel 4. Öğretimsel tercihler: sabah erken çalışma, kuşluk vakti çalışma, sözel risk, ustalıkla yönetme, grup oluşturma ve sıcaklık Dunn’ların çalışmarına dayalı olarak Keefe & Monk’un “Learning Styles Profile” (1986) uygulaması da var. Öğrenme stillerinin öğrenilmesi bütün öğrencilerin başarısını arttırdığı gibi, başarısız öğrencilerin başarılarını da arttırır. Ancak bunun için öğretimsel işlemlerin ve öğretim çevresinin bulgulara göre yeniden düzenlenmesi gerekir. Dunnlarin öğrenme stillerini uygulama ilkeleri: a)İnsanların çoğu öğrenebilir. b)Öğretimsel çevreler, kaynaklar ve yaklaşımlar farkı öğrenme stillerine göre ayarlanabilir. c)Herkesin gücü vardır, ama bu güçler farklı farklıdır. d)Herkesin öğretimsel tercihleri vardır ve bunlar ölçülebilir. e)Öğrenme stillerine göre yapılan düzenlemelerden sonra öğrenci başarısı artar. f)Öğretmenler öğrenme stillerini öğretimleri sırasında kullanabilirler." Alıntı : Dunn, Rita; K.Dunn, G.E.Price. Learning Style Inventory (LSI). Manual. Lawrence: Price Systems Inc. 1987. Okuyacağım öğreneceğim, konferanstan önce ne kadar çok şey bilirsem o kadar iyi olacağına inanıyorum. Şimdi, önce çamaşırları asmalı sonra okumaya başlamalıyım. İş başlamadan önceki son pazarımı öğrenmeye ayırıyorum....

Yorumlar